At gå kildekritikkens bodsgang

Af Jesper Smedegaard
Med illustration af Peter Holtet

“Man har tildelt historien den opgave at dømme fortiden, at belære samtiden til nytte for fremtiden: så højt drister nærværende forsøg sig ikke: det vil blot vise, hvordan det egentlig har været.”

Ved første øjekast genkender du givetvis ikke ovenstående citat. Det kan være, at jeg kan være behjælpelig ved at gengive den sidste sætning på originalsprog; wie es eigentlich gewesen. Ja ja, det er en kliché, jeg ved det godt.

Men skal du beskæftige dig med selv det mindste aspekt af historiefagets legitimation som videnskabelig disciplin, nemlig kildekritik, så kommer du ikke udenom foregangsmanden for den kildekritiske praksis og grundlæggeren af videnskabelig historieforskning, Leopold von Ranke.

Men det er slet ikke det, denne artikel skal handle om. For vore kære 1. semesterstuderende nærmer den første eksamensperiode på universitetet sig nemlig. Det er her denne artikel finder sit ståsted. I den sammenhæng forsøger jeg, at sammensætte en mindre liste med tips og tricks til (forhåbentligt) at gøre eksamen i kildekritisk metode en smule mere overkommelig. Betragt dog ikke nærværende skriv som en hoven og pralende 3. semesterstuderende, der leger kong Salomon. Betragt det nærmere som en ydmyg og – i denne sammenhæng – erfaringsmæssigt beriget 3. semesterstuderende, der i sin tid gjorde sig nogle erfaringer i forbindelse med de 54 timer i kildekritikkens skær.

Lad os uden videre gå direkte til sagen:

Held og lykke.